April 5, 2010

Kita tak sempurna = Mereka tak mengaji?

Seumur hidup aku, orang-orang yang aku kenal suka menasihati orang lain supaya banyak mengaji Quran ada dua jenis. Aku tak tau jenis-jenis lain, yang aku tau baru dua ini saja.

Jenis pertama – orang yang memang banyak mengaji dan suka nak menolong kita-kita yang tak berapa pandai, macam guru-guru Pendidikan Islam di sekolah tempat aku bekerja sekarang. Macam Kak Amrina dan Kak Faridah, specifically. Macam Maak, kalau kamu mahu contoh orang yang bukan guru agama. Orang-orang macam ini memang aku senang nak dengar nasihat. Laser atau berhikmah. Memang senang. Jadi bila mereka suruh sesiapa pun mengaji (more like ajak lah), siapa pun tak terasa. Lagi seronok pulak nak join. Malah aku suka hati nak minta nasihat, teguran, pandangan, ilmu dan lain-lain manfaat daripada mereka yang macam ini. Aku terus sedar bila kena marah dengan orang-orang macam ini. Hard feelings langsung zero. Sebab aku hormat. Sebab aku sayang orang-orang yang peduli aku secara ikhlas.

Jenis yang kedua pula aku malas nak hurai, nanti ada pula yang butthurt. Anyway.

Tiada manusia lahir ke dunia ini disukai semua orang. Nabi Muhammad SAW pun ada orang benci. Itu manusia yang langsung ma’sum. Kita? Takkan terkejut kot bila dengar orang mengata? Aku rasa kalau orang dah mengata kita, kita nilai sendirilah betul atau tidak. Aku ampun saja apa cerita buruk yang ketahuan oleh orang lain, kalau dengan itu aku boleh betulkan diri jadi lebih baik.

Maak kata, benda kalau sudah memang tak elok, futile saja mahu sorok sebab orang memang akan tahu. Macam mana banyak kita mengaji pun, bila tengok benda buruk, kita cringe juga paling kurang pun. Orang sekarang pula kan, setakat mengumpat sebaris dua itu biasalah. Kitalah yang kena membetulkan mana yang salah pada diri sendiri.

Tiada manusia hari ini yang sempurna, dan aku salah seorang daripada mereka. Tapi aku rasa aku lebih baik sikit daripada orang-orang yang tidak nampak kekurangan diri dan expect semua orang terima mereka indah dan buruk semua, sebab aku ikut didikan Maak aku; kita ubah yang buruk pada diri kita bukan untuk please orang, tapi untuk save tempat di Syurga. So aku rasa, ego jadi diri sendiri tak bertempat semacam ini pun stupidity yang over the top juga. Atas sebab itu saja aku tidak kisah diberi komen buruk, dimarah, kalau betul aku memang salah. Aku tahu aku tidak cukup semua.

Kamu semua pula rasa macam mana?

9 scribbleback (s):

H. Iman said...

fuuu..
i love Ginny more:P

Anonymous said...

iman - because she was sarcastic and NaniScribbles! isn't?

Munsyi said...

Betul.khalifah dulu pon terima pandangan budak kecik kalau ada yg xbetul.Org skarang sgt susah nk accept kelemahan and perbaiki.ok.actually kurang paham sket,tp xpela. :)

Adry said...

ish ish ish... dunia dunia... manusia pelbagai ragam ...

inna hayati said...

Tuhan saja nak uji tu. Tengok tahan tak riak bila dah pandai mengaji. bila ada yang kategori no2 tu, terbuktilah tidak mampu menahan rasa nak bermegah2 tu...
abaikan saja org macam ni...kan? :D

Zulkarnein said...

"Beribu-ribu Margasatua
Mencari raja si Muraq
Yang sampai hanya tiga puluh"

M Nasir - Tanya sama itu hud hud.
Renung-renungkan..

Sonnet said...

salam nani
dah lama kaklong x mai blog nani ni. blog kaklong pun dah cam rumah berhantu je...hehe

cakap pasal mengaji ni, memang semua org kena mengaji sebab Quran tu adalah mukjizat yg jelas depan mata. Terang tang tang boleh nampak, boleh pegang n boleh baca. Terang tang tang semua orang tau yg Quran ni adalah untuk panduan garis hidup yg sempurna (for the Muslims la)

tapi, ada jugak yg baca Quran sikit dah berlagak cam baca byk. Kaklong pun baca gak tapi kaklong rasa byk lagi yg kaklong kena baca n paham. Kalau stakat baca je, tak paham n tak hayati memang tak jadi la.

orang yang tak mengaji ni adalah manusia yg berhati busuk. lebih busuk dari sampah. kalau orang kata kat dia, tak boleh. tapi dia ngata kat orang ok je. huhu.

so, bagi kaklong, lebih baik kaklong ngata ke diri sendiri yang byk kelemahan ni daripada ngata kat orang lain...

Anonymous said...

munsyi - tak apa. it has nothing to do with anyone pun. =)

adry - haha. nama pun dunia, adry.

kak inna - tak pandai pun mengaji nye tu. ni bukan menghina. ni statement menjelaskan. nani rasa tak berpadanan nak riak kalau benda yg diriakkan itu tak seberapa. yeap. sudah diabaikan sama sekali. haha.

zulkarnein - baiklah. =)

Anonymous said...

kak long - tahu takpe. baik kite mengata diri lepas tu betulkan ape yg buruk kat diri sendiri. ape kes heh, nak spend masa hidup yg tak panjang mana ni memaki org, kan? umur Tuhan bagi percuma ni pun dah besar rahmat. tak payah nak sibuk2 spend minit-minit hidup kita mengutuk org2 yg takdek kaitan dgn hidup kita. melainkan ko mmg byk masa dan confirm mati lambat, ko buat ah.

jom kita bnykkan mengaji smbil menjaga hati sendiri. =)

Post a Comment

Only a Sith deals in absolutes. Your thoughts?