September 2, 2011

'ling, you speak lah Malay. Ke shy nak use BM?

This kind of people just pisses me off to no end. Engkau sendiri pun bercakap campur segala mak nenek, engkau nak suruh aku pulak cakap Melayu. Gila panas lah hati aku setiap kali jumpa orang macam ni. Siap tuduh aku tak patriotik lagi tu. Eh, pleaselah smartass, speaking English does not grant me a permanent citizenship of the States (macam aku hendaklah bukan, jadi American tiba-tiba) - so aku sumpah lah tak faham apa masalah engkau nak kata aku tak patriotik. Aku tak malu la nak guna Bahasa Melayu - dah English happened to be a more efficient language untuk perbincangan masa tu, aku gunalah. At least when I use English, I try to not sound stupid. Daripada engkau yang selit English words (siap pronounce salah lagi tu) kat merata alam dalam percakapan Melayu engkau tu kan? Annoying kot!

Aku have absolutely nothing against people yang salah sebut sana-sini, we aren't native speakers, we make mistakes. Aku cuma panas kat orang macam tu bila mereka suruh aku cakap Melayu sedangkan they're not doing it.

* * *

Selamat Hari Raya Aidilfiri everyone! 

I hope to be forgiven. 

And thanks for being around. 

Later then.

11 scribbleback (s):

♥ Teacher Nonoi ♥ said...

Just now someone YM me and said

"Ling... jom jiwang2"

err... dan sekarang terjumpa lagi perkataan "Ling" tu di entry ni HAHA..

*komen ni tiada kena mengena dengan topik asal*

Luke said...

Suka hati la nak cakap English ke Bahasa ke? Selagi faham 2 bahasa tu sudah. Bukan bahasa mahkhluk asing pun.

Ayaq said...

Selamat hari raya, Kak Nani!

Rudy said...

Tahu takpe! Benci gila.



Selamat hari raya by the way! :)

Lisa said...

Happy Eid Mubarak, teacher! :D

AJ Nismihan said...

There are time when we turn to be 'a living google translator'; get the word-by-word translation without go deep into the whole context of sentences/conversation. It just like we speak out every single word without even pass through main process; i.e. thinking.

ah, typical human being.
want the best but fail to be best within them-self.

anyway; don't blame them 100%. Blame to their background.
They just don't care enough to get best out of that.

*smile*

dan English aku sendiri berterabuq tunggang langgang, but i always welcome others to impress me with their accent and fluency in other language.
and this blog did that, too.

untuk kamu, selamat menikmati kejayaan ramadhan di syawal ini. dan sod-ba-ro lebih ya.

*smile*

Anonymous said...

noi,
jom jiwang2 tu ape benda pulak?

luke,
haha. betul. XD

ayaq,
selamat hari raya to you too!

rudy,
haha. benci! selamat hari raya!

lisa,
happy eid mubarak to you too. =)

aj nismihan,
oh i hope i've impressed you enough. haha. XD happy eid mubarak to you!

Farahanani Amhazali said...

Akak..

Ada orang kata kat saya, dia tak suka orang cakap bahasa melayu pasar dan rojak kan dengan English sebab macam perosak bahasa so dia benci orang macam itu..

(and why am I typing in full word?)

haha..

so i tell him that, we live in rojak society and mixed education.. as long as we use grammatically correct sentences (hopefully), it wont kill anybody, then.

*selamat raya*

Nani Othman said...

farahanani,
ckp kat dia 'aku campur english dgn melayu ke, english dgn kantonis ke, tamil dengan mandarin ke, ade ganggu hidup kau dan famili kau? kau nak benci biar ada asas, jangan kerana kau tak score dua-dua paper time SPM kau nak benci orang yang fluent both languages siap boleh campur lagi. for your information, aku pun benci orang lembab pikap macam kau. melayu pun slow, english pun berterabur, dengar orang campur2 tiba-tiba nak histeria, apa masalah kau?' hahahaha. your response tu baik sangat. XDDDD

Inspector Saahab said...

stereotype people. well people.

Nani Othman said...

Ins sahab,
Yeah.

Post a Comment

Only a Sith deals in absolutes. Your thoughts?